Afkomst bepalend achterstand op school

We worden de laatste weken overladen met negatieve geluiden rondom de integratie van Turken. Pas gepubliceerd onderzoek over achterstand van allochtonen in het basisonderwijs maakt ons ook niet vrolijker.

Het Kohnstamm Instituut van de UvA toont dat bijna alle allochtone leerlingen al vanaf het begin van de basisschool achter lopen op hun autochtone klasgenoten.

Alleen de allochtone kinderen met de hoogst opgeleide ouders doen het iets beter dan de autochtone kinderen met de laagst opgeleide ouders, schrijft Trouw gisteren.

Jaap Roeleveld die verantwoordelijk was voor dit onderzoek concludeert daarom dat afkomst wel degelijk een rol speelt bij achterstand in het onderwijs.

Al jaren krijgen basisscholen extra geld voor kinderen die met achterstand beginnen aan school. Tot 2006 kregen scholen extra geld voor de leerlingen met laagopgeleide ouders en hier nog een toelage bij als de ouders allochtoon waren. Opmerkelijke toelage vindt je ook niet?

Minister van onderwijs toendertijd Maria van der Hoeven heeft deze toelage geschrapt. Volgens haar gaat het alleen om het opleidingsniveau van de ouders van een kind, en niet de afkomst.

Met komst van de nieuwe regels is er een sterke daling opgetreden van het aantal achterstandsleerlingen. Toen waren dat er 350.000 op dit moment zijn het er nog ‘maar’ 207.000.

Wat doet dit onderzoek nou met jou?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *