Allochtone scholieren bovenmatig beoordeeld

Scholieren van Marokkaanse en Turkse afkomst op het vmbo en de havo scoren hogere cijfers bij hun schoolexamens dan bij de landelijke examens. Aldus de Telegraaf.Dit komt doordat docenten de inzet van de allochtone scholieren meer belonen als die van de autochtone leerlingen. Dit blijkt uit een onderzoek van het Gronings Instituut voor onderzoek van onderwijs, afgekort GION. Bij dit onderzoek zijn 15.000 docenten en oud leerlingen gevraagd om medewerking.

Door de extra waardering ontstaat er een groter verschil tussen de behaalde schoolexamencijfers en de behaalde cijfers bij het landelijk examen. Volgens de onderzoekers zou dit vermeden moeten worden. Want anders zou het behaalde diploma anders een hoger prestatieniveau kunnen aangeven dan dat deze allochtone leerlingen eigenlijk hebben.

Op de havo scoren Turkse leerlingen 0,6 punt hoger dan bij de landelijke examens, bij Marokkanen is dit een verschil van 0,4 punt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *