Allochtonen moeten ook sinterklaas vieren

sinterklaas

De dag na pakjesavond vond ik vroeger treurig. Zaten we daar in de kring, iedereen nam het cadeautje mee dat hij/zij van sinterklaas had gekregen en ik had niets. Helemaal niets. Ik wist ook niet wat ik moest vertellen dan in zo’n kring. Buitengesloten voel je je dan. Alsof je er niet bij hoort. Het geeft een gevoel van wij en zij. Voor een kind kan dat toch niet goed zijn?

Daarom vind ik dat ouders van kleine kinderen sinterklaas zouden moeten vieren. Turk, Marokkaan of Antilliaan. Kinderen zijn namelijk niet in staat om te begrijpen waarom je als allochtoon sinterklaas niet viert. Later als zo’n kind ouder is kun je het vertellen. Uitleggen dat sinterklaas niet bestaat, maar als het nog een kind is… waarom zou je het niet vieren?

Stelling van de week

‘Allochtonen met kleine kinderen zouden ook sinterklaas moeten vieren’

Hoe denk jij hierover? Deel je mening!

 

Comments

  1. says

    Ik ben het eens met de stelling. De reden "Kinderen zijn namelijk niet in staat om te begrijpen waarom je als allochtoon sinterklaas niet viert. Later als zo’n kind ouder is kun je het vertellen." deel ik. Het gaat mij om het belang van het kind.

  2. says

    Ik ben het er helemaal mee eens. Als kind was ik gelukkig wij mochten met alles meedoen. We kregen thuis en op school cadeautjes van Sinterklaas.We hadden een kerstboom. Ik vind dat dit erg belangrijk is voor de geestelijke ontwikkeling van kinderen. Als kind is het moeilijk te begrijpen dat er "wij" en "zij" bestaat. Er moet aan allochtonen verteld worden dat je hiermee niets van je godsdienst kwijt raakt. Of dat je kind later geen moslim wil zijn.

  3. Hilal Ozalp says

    Bijna ieder kind weet nu al heel vroeg dat sinterklaas niet bestaat. Maar het is inderdaad wel leuk als je gewoon een cadeau krijg. Het is tenslotte een kinderfeest en dat kan door ieder kind gevierd worden. Het is net als 23 april in Turkije.. Er komen van vele andere landen kinderen om de kinderfeest te vieren..

  4. says

    Iedereen is vrij om het wel of niet te vieren. Kinderen die naar school gaan zijn wel slim genoeg om te onderscheiden. Als je ze sociaal aanpak handig om mee te doen en volgens de religie kunnen de kinderen het ook wel begrijpen, maar hier zie ik alleen met verwarde ouders een probleem:)

  5. says

    Daar ben ik het niet mee eens.

    Ten eerste vind ik het belangrijker om het kind zijn eigen cultuur en geloof te leren kennen. Ik zie geen Nederlander meedoen met islamitische feestdagen. Daarnaast is het niet toegestaan om mee te doen met een feestdag van een ander geloof, voor de mensen die dat nog niet weten en zeggen dat je niets van je godsdienst kwijt raakt.

    Bovendien is het een groot leugen. Je liegt tegen je eigen kind en psychologisch laat jij je kind hiermee zien dat het acceptabel is om te liegen.

    Voor de duidelijkheid: Van de Islam MAG er cadeau's worden geven en ontvangen van en door moslims en niet-moslims, alleen NIET op de feestdagen van de ander geloof.

    The gift should not be helping to demonstrate the recipient's religion, like giviing him a cross or a bible. Also it should not be a haram gift (this applies to muslim-muslim gifts, too) such as giving him a wine bottle or sexy songs… etc. This also includes that gifts shouldn't be given on religious holidays, because that might mean that you encourage and agree with them on their religion, and that's prohibited. However, as you noted in your question and Marc noted in his comment, Christmas is not celebrated in a religious way, it became only a good social interaction day. So this doesn't apply to this particular case.

    http://islam.stackexchange.com/questions/2378/can-i-reciprocate-with-gifts-at-christmas

    "Kim herhangi bir gruba benzeşirse o da onlardandır." (Ebu Davûd, Libas 4) Özellikle bu hadis-i şerif çok önemli psiko-sosyal gerçeklere işaret eder. Şekli benzeşmenin sonuçta itikadı benzeşmeye götüreceğini anlatır.

    Ibn Haldun da konuyla ilgili olarak önemli tarihi gerçeklere parmak başar. Mağlupların galipleri taklit etme psikolojisi yaşadıklarını anlatır. (Ibn Haldun, Mukaddime (trc.) I/374-75.)

    http://birgo.mynet.com/zorbey257/yazi/islamda-yilbasi-noel-baba-hindi-vs..–yoktur-ve-haramdir…

  6. Fedan Akman says

    Je hebt gelijk ibrahim abi ik ben er met je mee eens de wereld wordt steeds maar erger…

  7. says

    Ik heb het nooit gevierd, maar mocht de volgende dag ook vrij of later naar school. Sinterklaas vierden wij niet en voelde me nooit buiten gesloten of zielig. Sterker nog, ik was blij dat ik er niet hoefde te zijn. Ik vind dat iedere ouder dat zelf mag bepalen, als je maar goed uit kan leggen waarom wel of waarom niet. Je kent je kinderen toch, je kan toch zien of ze er mee zitten of niet en als ze vragen stellen moet je juist kunnen antwoorden. Een kind in Sinterklaas laten geloven komt neer op ouders die liegen tegen hun kinderen, lekker voorbeeld…

  8. says

    Hoi Ibrahim Soysal,
    Ik ga voor een deel mee met de verschillende uitspraken die je maakt.
    1) ja je hebt gelijk dat je, je kind voorliegt, wat eigenlijk niet de bedoeling is aan de andere kant als ik kijk naar mijn werk ( zorgcoordinator in een verpleeghuis voor ouderen) en kijk hoe enthousiast zij reageren op de komst van Sinterklaas, dan blijkt die leugen geen negatief effect te hebben gehad op lange termijn.
    2) Je geeft aan dat je geen Nederlander ziet die meedoet aan de Islamitische feestdagen.
    Jammer dat je die inderdaad nog niet bent tegen gekomen/gezien hebt. Er zijn wel degelijk Nederlanders die hier aan meedoen, te denken aan Nederlandse vrouwen /mannen van niet Islamitische afkomst, getrouwd zijn met een Islamitische man/vrouw en deelnemen aan deze activiteiten.
    Daarnaast ben ik zelf een Nederlandse man van niet Turkse / Marokkaanse cq Islamitische afkomst maar wel zeer transparant is in denken en doen.
    Tot op heden heb ik de laatste 4 jaar meegedaan met de Ramadan.
    Mijn Turkse en Marokkaanse vrienden waarderen dit ook enorm terwijl sommige Nederlandse vrienden mij voor gek verklaren waarom ik hieraan mee doe, maar daar trek ik mij niets van aan.
    En misschien denk je wel .. tja Ramadan is niet het enige binnen de Islamitische cultuur omdat er nog zoveel meer is, dan heb je gelijk, maar het is wel een moment van bezinning en in het reine komen met geest en lichaam en stil staan bij de mensen die het niet rijk hebben etc.

    Om terug te komen op de stelling:
    Ik kan me goed voorstellen dat je als kind zijnde in het kring gesprek teleurgesteld bent en verdrietig.
    Alle Nederlandse kinderen als ook hebben de leukste en mooiste cadeaus gekregen behalve….
    Maar des ondanks respecteer ik de keuze van de ouders die hier niet aan mee willen doen, alsook de ouders die wel meedoen aan dit grote kinderfestijn.
    Dus ik zal nooit zeggen ze moeten… het is de keuze van de ouders.

    Ik hoor graag je opbouwende feedback en mening hierover.

  9. says

    Ik heb zowiezo al een hekel aan de verkerkelijking van feesten. Ik vier in december de terugkomst van het licht en de warmte van huis, familie en vrienden. Sint, Kerstman en Jesus en ook andere 'heiligen' hebben er niets mee te maken. Als ik kinderen had en ik zou zien dat ze teleurgesteld zijn dan vierden we een feestje met surprises, kadootjes en gedichten, gewoon omdat dat altijd leuk is.

  10. Hülya Alici says

    Discussiepunt: heeft Sinterklaas met geloof te maken of cultuur? Het wordt (min of meer) alleen in Nederland (en België) gevierd….

  11. says

    Nevin hanim, çocuklariniz istediginiz gibi yetistiriniz kise bir sey diyemez,bir sey unutulmamalidir ki çocuk buyudugu vakit O yalan oldugunu nasil anlatacaksiniz.Bu Musluman sokaginda salyangoz satisina benziyor. O zaman babanizda yalan diyebilirmisiniz? elin papazinin bayramini çocuklarimiza asilamayin, onlar bizim seker bayramini kutluyorlarmi?Onlar kurban bayramlarimizi kutluyorlarmi.Ben niçin onlarin asli olmayan yalan dolanlarla çocuklarini aldatma taktiklerini,yalanciligi bebekken ogretmeye basliyorlar,asli astari illumunasyondur. Yapmayin yazik ediyorsunuz çocuklari yalanci yetistirmeyin. lutfen……..

  12. Anoniem says

    Inderdaad, Sinterklaas is geen kerkelijk of religieus feest. Dat lijkt maar zo omdat er een bisschop bij betrokken is. Maar dat is niet altijd zo geweest. Het feest past in een traditie die in bijna alle Europese landen voorkomt, waarbij jonge mannen in de eerste weken van december verkleed over straat lopen. Verkleed als een demon, niet als een bisschop of heilige! In de Alpenlanden bestaat het feest nog in zijn oorspronkelijke vorm. In Oostenrijk, Zuid-Duitsland, Zwitserland en het Duitsprekende deel van Frankrijk (Elzas) heet die demonfiguur Krampus. In noordelijker streken is dat Zwartepiet geworden en is er een bisschop (Sinterklaas) aan toegevoegd (niet andersom!). Het gebied waarin dit gebeurd is reikt van het Rijnland via Nederland en België tot bij Boulogne in Noord-Frankrijk, ongeveer de departementen Nord en Pas-de-Calais. Merkwaardig genoeg dat deel van Frankrijk waar vroeger Nederlands werd gesproken.
    De oorsprong van het sinterklaasfeest is dus heidens. Er is trouwens in christelijke kring lang bezwaar geweest tegen het heidense karakter van het sinterklaasfeest en dat geldt zowel voor katholieken als voor protestanten. Streng gelovige mohammedanen die geen sinterklaas willen vieren hebben dus een punt, al doen ze het om de verkeerde reden. Bij hedendaagse christenen, zeker in de Benelux-landen, is elke gedachte aan een heidense demon verdwenen. Het is een kinderfeest geworden dat zonder gewetensbezwaar gevierd kan worden. Dat Sinterklaas (een bisschop, en dus een rooms-katholieke figuur) ook in protestantse kring gevierd wordt geeft ook aan dat het feest niet alleen zijn heidense maar ook elke religieuze betekenis verloren heeft.

  13. Anoniem says

    Ibrahim, Sinterklaas is geen religieus feest, als je het voor mohammedanen wil verbieden moet je dat wel op de juiste gronden doen, namelijk omdat het in oorsprong heidens is, niet omwille van een vermeend christelijk karakter.
    Ik vraag me wel af of dat in deze tijd nog nodig is, nu het noch slechts betekenis heeft als feest om elkaar en elkaars kinderen cadeautjes te geven en niemand nog denkt aan voorchristelijke heidense tradities. Misschien als je erg streng in de leer bent?
    Dat doet me denken aan hoe ik en mijn katholieke schoonfamilie omgingen met andersgelovige buurtgenoten toen we in de jaren '70 in Indonesië woonden. De sfeer was daar op religieus gebied erg ontspannen, we vierden zonder problemen elkaars feesten mee. Met Lebaran (Idulfitri), Lebaran Hadji, Kerstmis en Pasen wensten we elkaar geluk en lieten eten bezorgen, en het was ook heel gewoon om naar elkaars feesten te gaan. Ik verneem dat het de laatste tijd onder invloed van predikers uit Arabië minder vanzelfsprekend is geworden. Mensen zijn bang geworden voor aanslagen enz. Mijn schoonfamilie doet het met goede vrienden nog wel. Wij zijn het hier in Nederland ook blijven doen, dat wil zeggen we wisselen kaarten met gelukwensen uit en we eten op elkaars feestdagen nog met enkele bevriende, van oorsprong Javaanse en Sumatraanse families (Ze wonen al meer dan 50 jaar hier en zijn Nederlander geworden met behoud van hun mohammedaanse religie).
    Ik weet niet hoe dat in Nederland gaat in gemengde buurten met Turken en Marokkanen, wij wonen in een gemeente met vrijwel alleen blanke en wat zwarte Europeanen (de zwarten ook christenen), wel hebben we een Turkse groentenman met wie we erg prettig omgaan. Bij de laatste Lebaran hebben we hem en zijn vrouw een kipgerecht gebracht, Javaans dus halal. Ze waren verbaasd maar namen het wel aan. Met Pasen waren we op reis, maar ik ben wel benieuwd of ze met Kerstmis iets terugdoen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *