De Turkse boot, doel: provocatie of acceptatie?

turkse boot
Gisteren was ik bij de première van ‘De Turkse Boot‘. Een documentaire over de Turkse Boot op de gay pride. Het verhaal van de deelnemers, de organisatoren en de hectiek rondom de rondvaart. Ik was benieuwd naar de film omdat ik graag het persoonlijke verhaal wilde horen. Hoe voelden de deelnemers zich tijdens de rondvaart, na de rondvaart? Waarom hadden ze gekozen voor een rondvaart op deze wijze? Waarom kozen ze ervoor om niet te praten met de media? Allemaal vragen die ik vooraf had. Na de filmvertoning was er een nabespreking met filmmaker Chris Belloni en met de twee Turkse hoofdpersonen uit de documentaire.

In de vooraankondiging stond:
“In het gesprek zal duidelijk worden of de Turkse boot heeft bijgedragen aan een beter klimaat voor Turkse homoseksuelen.”

Allereerst vind ik dat iedereen het recht heeft te leven zoals hij of zij wil. Mensen bedreigen omdat ze homoseksueel zijn kan absoluut niet. Waar ik echter wel wat over wil zeggen is het doel van deze actie. De initiatiefnemers geven duidelijk aan dat het doel vooral zichtbaarheid is. De Turkse homoseksuelen willen zichtbaarder zijn en geaccepteerd worden door de Turken. Dit komt verschillende keren ter sprake in de documentaire. In de nabespreking zou duidelijk worden of de Turkse boot heeft bijgedragen aan een beter klimaat voor Turkse homoseksuelen.

Als we nadenken over de actie van Turkse boot en over de manier waarop de rondvaart is gedaan kan ik na observaties van reacties stellen dat de Turkse boot zeker niet heeft bijgedragen aan een beter klimaat voor Turkse homoseksuelen. Niet zozeer het feit dat er een boot met Turkse homoseksuelen aanwezig was is een probleem geweest voor de Turken. Maar vooral de manier waarop er is rondgevaren was een probleem. Look a like halfnaakte dervisler waren voor velen een doorn in het oog. Voor veel Turken leek het of er spot werd gedreven met de Turkse symbolen.

Deze vraag stelde ik ook aan de initiatiefnemers van de Turkse boot. Hebben jullie niet het idee dat de keuze voor het gebruik van Turkse symbolen juist een averechts effect heeft op de acceptatie van de Turkse homoseksuelen terwijl jullie op voorhand wisten dat dit voor provocatie zou zorgen?

Filmmakers stonden achter hun keuze en hadden niet het idee dat deze keuze belemmerend is in de acceptatie van homoseksuelen.

Wat denken jullie? 

Comments

  1. says

    Basta sordugunuz soru aslin da tartismayi acmak icin guzel bir soru. Eger Aktivizim ve eylemcilige baktigimiz da Toplumsal degisimi yada politik degisimi meydana getirmek icin kasitli ve etkili bir bicim de yapilan eyleme denir. Bu eylemlerin icin de hem Destek Hem de muhalefet vardir. Bunu yabanci dusmanligi, kadina siddet vsvsvs bir cok eylemlerde gorulur. Turkse Boot durumunda bence durumu sempatiklestirmekden baska BIZ DE Burdayiz diyorlar. Eger bizler Bircok olay ve durumlarda, gunler de bazi sembolleri istedigimiz gibi kullaniyorsak ki bu sembolleri bir gayin kullanmasin da da ne gibi sorun olabilir yada neden olayi profike edildigi soyleniyor anlamiyorum. Burdaki kisisel gercek gucun herkesin birbiri ile derin bir bagı olduğunu gorebilmek ve bulunduğu yere iz bırakmak olduğunu dusunuyorum. Genelde hepimiz neyin olmamasi gerektigi konusunda hep fikir yurutuyoruz faka SIZCE nasil olsaydi bu eylem daha sempatik yada kabul gorur olurdu bunu da cok merak ediyorum. Guzel bir tartisma burda sadece gaylik degil medya, gorsellik ve activizimi nasil oldugu yada olmasi gerektigi konusunda da konusavbiliriz.

  2. Ellie Cem Cohen says

    Petekcigim. Eşcinsel olup olmadığınızı bilmiyorum. Ancak yazış stilinizden ve bilgi eksikliğinizden heteroseksül olduğunuz varsayımındayım. Ancak "benim" cemaatim hakkında yazı yazmayı bırakın, bizler adına konuşmak için biraz daha araştırma, eğitim, önyargılardan arınmışşlık ve önemlisi empati nedir bilmek zorundasınız. Türkiyeli eşcinsel hareketi Hollanda'da ta ki Homolulu adlı gece klübünün Türkiye kökenli bir lezbiyen tarafından açılmasına; 1995 de IPOTH'un kurulmasına, 1998'de Amsterdam Eşcinsel Olimpiyatlarında Türkiye'li katılımcılara, 1999 yılında camiler ile yapılan tölarans görüşmelerine, ve fast forward yapalım Pink Istanbul seviyesiyesine gelinmesine ve Turkse Boot'a gelir. Bakın nerden nereye değil mi Petekciğim. Yani biz "ACCEPTATIE" yi aşmışız. Geçen eşcinsel kanal geçit töreninde kimsenin aman bizi kabul edin derdi yoktu. Biz kabulun ötesinde birçok Türk derneklerinde değişik seviyelerde zaten varız. Olay tamamen yeni eşcinsel jenerasyona ve beyaz-hristiyan hollanda halkına varlığımzı hatırlatmak. O nedenle yazılarımızı yazarken kendi iç duygularımızı, kıskançlıklarımızı ve eğer varsa nefretimizi kusmayacağız. 10 fırın olabilir 100 fırın olabilir, bilgi ekmeğini lime lime yiyerek blogculuğa soyunacağız.Bir daha gene gönlümüzü gere gere ister Türk bayrağı ile ister elimizde Kuranla heryerde varlığımızı kimseden izin almadan göstermeye devam edeceğimizden de hiç şüphen olmasın. Ayrıca hiç korkma biz ne beyaz hollandalı ne de faslı eşcinsellere benzeriz. Cemaat olarak iki üç çapulcudan korkmayız. Birimize uzanan eli kesmesini ve o insanları bilgimizle, kültürümüzle ve klasımızla yerden yere vurmasını iyi biliriz. Umarım seni aydınlayabilmişimdir.

  3. Sibel Altinbas says

    Ik wilde reageren op de vraag:

    Hebben jullie niet het idee dat de keuze voor het gebruik van Turkse symbolen juist een averechts effect heeft op de acceptatie van de Turkse homoseksuelen terwijl jullie op voorhand wisten dat dit voor provocatie zou zorgen?

    Allereerst vind ik dat in de formulering van de vraag al een tegenstelling zit, waar iedereen serieus even over moet nadenken met wat ze daarmee bedoelen:

    Wat ik uit de vraag lees is: Voor de acceptatie van Turkse homoseksuelen werkt het gebruik van Turkse symbolen averechts. Dus Turkse homoseksuelen zouden geen Turkse symbolen moeten gebruiken willen ze geaccepteerd worden.

    Mijn vraag direct is dan: Hoe moeten Turkse kinderen die homoseksueel zijn, geboren als Turkstalig, opgegroeid met deze symbolen zichzelf zichtbaar maken wil het geen provocatief effect hebben?

    En waarom werkt het niet provocatief en bedreigend voor de identiteit en cultureel erfgoed van de Turken als een blonde Russische vrouw halfnaakt ronddanst als een derwisj in gemiddelde Turkse discotheek, maar wel als dat gebeurt tijdens de gaypride? (niet dat ik iets tegen die vrouwen heb…everybody is gotta do what they gotta do)
    Dit zijn retorische vragen vanuit mijn persoon om aan te geven dat er op allerlei niveau’s nog steeds gemeten wordt met dubbele standaarden. Wat is de toegevoegde waarde van een discussie over het wel of niet gebruik van symboliek voor de acceptatie?
    Ik stoorde me aan de opmerking: ‘Ik was benieuwd naar de film omdat ik graag het persoonlijke verhaal wilde horen.’
    Hoeveel persoonlijke verhalen en persoonlijk lijden heeft iemand nodig om de ogen te openen? And what is the dresscode ?
    Als je moeite hebt met acceptatie ga niet schuilen achter culturele waarden. Cultuur wordt gevormd door mensen, mensen worden niet gevormd door Cultuur. Als je alleen al kijkt naar de ontwikkeling van Turkse tv heb je genoeg bewijs voor dat laatste.

  4. says

    Ik wilde reageren op de vraag:

    Hebben jullie niet het idee dat de keuze voor het gebruik van Turkse symbolen juist een averechts effect heeft op de acceptatie van de Turkse homoseksuelen terwijl jullie op voorhand wisten dat dit voor provocatie zou zorgen?

    Allereerst vind ik dat in de formulering van de vraag al een tegenstelling zit, waar iedereen serieus even over moet nadenken met wat ze daarmee bedoelen:

    Wat ik uit de vraag lees is: Voor de acceptatie van Turkse homoseksuelen werkt het gebruik van Turkse symbolen averechts. Dus Turkse homoseksuelen zouden geen Turkse symbolen moeten gebruiken willen ze geaccepteerd worden.

    Mijn vraag direct is dan: Hoe moeten Turkse kinderen die homoseksueel zijn, geboren als Turkstalig, opgegroeid met deze symbolen zichzelf zichtbaar maken wil het geen provocatief effect hebben?

    En waarom werkt het niet provocatief en bedreigend voor de identiteit en cultureel erfgoed van de Turken als een blonde Russische vrouw halfnaakt ronddanst als een derwisj in gemiddelde Turkse discotheek, maar wel als dat gebeurt tijdens de gaypride? (niet dat ik iets tegen die vrouwen heb…everybody is gotta do what they gotta do)

    Dit zijn retorische vragen vanuit mijn persoon om aan te geven dat er op allerlei niveau’s nog steeds gemeten wordt met dubbele standaarden. Wat is de toegevoegde waarde van een discussie over het wel of niet gebruik van symboliek voor de acceptatie?

    Ik stoorde me aan de opmerking: ‘Ik was benieuwd naar de film omdat ik graag het persoonlijke verhaal wilde horen.’

    Hoeveel persoonlijke verhalen en persoonlijk lijden heeft iemand nodig om de ogen te openen? And what is the dresscode ?

    Als je moeite hebt met acceptatie ga niet schuilen achter culturele waarden. Cultuur wordt gevormd door mensen, mensen worden niet gevormd door Cultuur. Als je alleen al kijkt naar de ontwikkeling van Turkse tv heb je genoeg bewijs voor dat laatste.

  5. serdar says

    Allereerst dank voor deze gelegenheid om nogmaals een discussie aan te gaan over de waarde van symbolen, en de onmogelijkheid de etnische identiteit (met culturele symbolen die daar alleen maar afgeleides van zijn) en seksuele identiteit voor elkaar te verruilen. Want dat is precies waar het op neer komt als een Turkse homo zich niet mag tooien in zijn/haar culturele symbolen en als zodanig juist (in dit geheel van culturele en seksuele identiteit) zichtbaar wil worden. Want de misvatting die ik in uw bericht lees is dat u Zichtbaarheid (en acceptatie van hetgeen men als geheel ziet) verwart met Acceptatie van homoseksualiteit alleen. De bedoeling van de boot was het eerste. Het doel alleen acceptatie is lang niet zo belangrijk en krachtig als het eerste.

    Daarbij moet ook gezegd worden dat dit inderdaad een statement is. En een statement maken wordt door mensen voor wie het is bedoeld in slechts sommige gevallen gezien als Provocatie, Namlijk, als zij heilige huisjes of no go areas afgepakt zien worden. daar ligt weer aan ten gronddslag dat men kennelijk onbewust wel degelijk onderscheid maakt tussen mensen en dat men vindt dat in dit geval homo’s niet aan deze symbolen hadden moeten komen. Omdat ze homo zijn. En daar komt pas het punt dat met zichtbaarheid wordt bereikt. Discussie met als doel: Acceptatie…

    Dus ik snap dan ook niet waarom u een middel (provocatie) tegenover een doel Acceptatie plaatst en daarbij voorbij gaat aan het feit dat het om Zichtbaarheid en discussie van juist dit onderwerp ging.

    Maar nogmaals. Ik snap dat het voor veel mensen juist lastig is als het homoseksuelen zijn die deze symbolen gebruiken. dat derwishen in allerlei gedaantes op stations, inb restaurants, nachtclubs, TV commercials met miss (in uw termen) halfnaakte miss universe etc worden gebruikt is niet van belang. want het betreft ‘normaal’ en werkt bevestigend. dat is dus het punt. TUrkse homo’s houden ook van Derwishen, De Vlag, gaan ook in dienst, zijn ook arts, ler5aar en imam. en Op de Turkse boot wilden we laten zien dat dat met exact dezelfde symbolen kan!

  6. says

    Cevap verdiğin metni maalesef anlayamıyorum dili bilmediğimden ama senin cevabını çok beğendim,takdir ettim. Gayet medeni ve akıllıca ağzının payını vermek usta işi, helal olsun!!!

  7. Ellie Cem Cohen says

    sagol bebishim. evet bazen lafi gedigine koymak gerekiyor.

  8. Ellie Cem Cohen says

    Sen kimsin bize kurani kerimi agzimiza almama hukmunu veriyorsun? Allah ile kul arasına girmeye çalışmak, densizliklerin en büyüğüdür. Sen peygambermisin. Sen kim Cansu Yoldurmaz, kurani kerim adina konusmak kim. Kac hatim indirdin? Kac rekat namaz kildin? Sen Allah'in hangi kulunu hangi seviyenle "yazik"liyorsun. Asil sana, cahilligine yazik. Yazik ki Islam senin gibiler sayesinde bak hollanda'da ayaklar altinda. Seni bilgimle akillandiririm ben. Beynini Yoldurmaz isen aklini yoldur. Nisa suresini ac, birde eline mercek al, 48.ci ayeti iyice oku. anlamazsan bana sor. Haddini bilerek konus. Escinselleri sahipsiz sanma iki defa ziplasak catin basina yikilir.

  9. vnm says

    Dedigine bir bakimdan katiliyorum, bu kul ile allah arasinda, ama je zit er stoer te prate yok eli keserim, yerden yere vururum. la kim burda size laf atmis. en eger bir cemaate gidiyorsan, ve muslimansan sende kurani kerimde gecenleri bilirisin. en weetje dat het fout is wat je doet. burda kimse
    senin peygamberin kesilmiyor, iedereen geeft zijn mening. je hoeft ook niet veelwetend te doen. yok sana akil dersi veririm soyle boyle. asil door zulk gedrag creeer je haat.

  10. Seda says

    Sayin Cansu hanim ve Akin bey, burdaki amac yorumlari yorumlamak degil. Yaziyi okuyup eger ki kelime hazneniz 50 i geciyor ise analiz yapip fikrinizi beyan etmek. Site sahibi de katilacaktir ki burasi carsamba pazari degil. Ama sanirim sizi biraz zorladi bu durum…normaldir ama o zaman susucaksiniz…

  11. says

    Seda zegt:
    Je reactie is in afwachting van moderatie.
    8 maart 2013 om 00:46
    Sayin Cansu hanim ve Akin bey, burdaki amac yorumlari yorumlamak degil. Yaziyi okuyup eger ki kelime hazneniz 50 i geciyor ise analiz yapip fikrinizi beyan etmek. Site sahibi de katilacaktir ki burasi carsamba pazari degil. Ama sanirim sizi biraz zorladi bu durum…normaldir ama o zaman susucaksiniz…

  12. says

    Akin kardes e de maas baglamislar…site site dolas haklisin de diye…geen eigen mening, geen eigen leven…evet yazik…ama kime

  13. Moes Cohen says

    Cansu yoldurmaz, bence ne yazik biliyormusun! Senin o bencil aklin ve o cirkin kafan! Ayna ayna soyle bana benden cirkini ( cansu ) var mi bu dunyada" ayna'nin cevabi! Gooi je zelf weg ma konyo ma mama! Bas git sapik kari!! Aaaa susmuyalim!

  14. Cem Cohen says

    VNM kardesim. goze gozzzzz, dise disssss. birimize dokunan el, hepimize dokunur bizim. Biz uydurma cemaatlere benzemez gerekirse nasil cevap vermesi gerektigini biliriz. Bilgimle, kulturumle, kalitemle zaten yerden yere vurmusum vuracagim kadar. Iki kelimeyi bir araya getirip cevap yazamayanlar ancak laf atarlar. bana bilginizle cevap verin. kulturunuzle utandirin. yoksa susun.

  15. Rauf Sat says

    De meerderheid moet natuurlijk beschermt worden van de minderheid. Dat is waar het om draait.

    De vraag op zichzelf is al bevooroordeeld: Het doel van de Turkse Boot kan enkel provocatie of acceptatie zijn. Zo is het mogelijk dat de Turkse Boot enkel wil laten zien dat homoseksuele Turken bestaan. Of anders waren ze van gedachte, samen met andere homos uit de hele wereld, een dag uitbundig te feesten in het daglicht. Ik kan me inzien dat er een persoonlijke reden is waarom verschillende individuelen op die boot waren die niet met elkaar overeen komen.

    Maar wij, als heteros hebben het zo makkelijk. Wij kunnen onze partner, waartoe we ons emotioneel en lichamelijk toe aangetrokken voelen, zelf kiezen. Twee, in dit geval Turkse, homoseksuele kunnen en mogen dat niet zonder verbannen te worden uit hun gemeenschap, vriendenkring en familie.

    Uit de tekst van Petek Namli blijkt dat, afgaande van de reacties, de Turkse Boot zeker niet heeft bijgedragen aan een beter klimaat voor Turkse homoseksuelen. Ik kan enkel een ding verzinnen wat een betere reactie zou leveren die avond: een film waarbij deze mensen samen op die boot accepteren dat ze allemaal fout zitten en accepteren dat het voor hun beter is als ze vanaf dat moment verder gaan als hetero voor de rest van hun leven omdat mensen van de zelfde afkomst hun maar niet kunnen accepteren.

    De arrogant vraag van Petek Namli, of het gebruik van Turkse symbolen geen averechts effect heeft op acceptatie, insinueert dat de mensen op de Turkse boot geen Turken zijn of niets met het Turkszijn te maken hebben. Homoseksueel, of niet, deze mensen identificeren zich als Turks. Ze zijn ook homo. Je vraag is eigenlijk: “Wij heteroseksuele Turken kunnen niet accepteren dat jullie homos Turks zijn, dus wil je stoppen met jezelf te presenteren als Turk (of liever homo)?”

    Dit zal de wereld redden van de ondergang: De minderheid die zich aanpast aan het ideaalbeeld van de meerderheid. En nu we toch bezig zijn: Ik vind dat de Turkse gemeenschap in Nederland volledig moet assimileren.

  16. ego575 says

    Rauf, praat geen onzin beste man.
    Turkse homo’s zijn ok.
    Dat ze op straat te zien zijn is ok.
    Dat ze op een boot door de grachten gaan varen is ok.
    Dat ze feest willen vieren is ook ok.

    Maarrrr…

    Dat de mensen op de Homoboot de Turkse vlag misbruiken is NIET OK, pure provocatie en strafbaar volgens de Turkse Vlaggenwet bovendien.

    Je probeert dit aspect te bagetaliseren door er overheen te kletsen door te stellen dat minderheden zich zouden moeten aanpassen aan de meerderheid en dat Turkse heteroseksuelen homo’s niet zouden accepteren.

    Het heeft er gewoon niets mee te maken. Er zijn genoeg neutrale Turkse dingen waarmee kenbaar gemaakt kon worden dat het om Turken ging. Ga lekker olieworstelen op die Boot, lijkt me fijn opwindend voor die homo’s. Zet er een Turkse trommel en zurna bij en je feestje is compleet.

    MAAR GA NIET MET EEN TURKSE VLAG OM JE HALF BLOTE REET STAAN PROVOCEREN.
    Daarmee raak je in een klap alle prille goodwill kwijt.

    Ik sta versteld van de stoïcijnse opstelling:
    ‘Filmmakers stonden achter hun keuze en hadden niet het idee dat deze keuze belemmerend is in de acceptatie van homoseksuelen’.
    Nou, ga dan vooral zo door, dan komt het vast wel goed met die acceptatie.

    Laat dit een waarschuwing zijn voor een volgende keer:
    Als ik nog 1 keer de Turkse Vlag op oneigenlijke manier gebruikt zie worden zal ik aangifte doen bij de Turkse Justitie met naam en toenaam van degene die het in zijn hoofd haalt. Eens kijken hoe dat voelt als diegene bij Kapikule gearresteerd wordt.

  17. san says

    Alsof er geen Turkse homo’s zijn gestorven bij gelibolu. Homo’s hebben geen groen bloed ofzo, het zijn ook mensen die hebben gestreden voor ons land. Dus dat argument is niet valide, tenzij je het eens bent met discriminerende maatregelen zoals die het Turkse leger hanteerd. Maar kijk jezelf nog eens in de spiegel, denk nog eens na voordat je zomaar iemand anders rechten probeerd af te pakken. Respecteer in ieder geval het recht van je medelanders om zich vrij te uiten, als je graag gebruik wilt maken van de Turkse wetgeving om mensen in hun doen en laten te beperken, waarom verhuis je dan niet lekker naar Turkije?

  18. tukaka says

    ego575

    maar bij olieworsterlen heb je ooik weeer mensen die zeggen dat is onze Atasport, dat mag je niet doen als homo.

    Of bij de Fez hoed, nota bene is niet eens islamitisch ofzo, voden sommige Turken dat weer te ver gaan.

    Een vlag is toch ook van iedereen. En waar zie jij de vlag om een blote reet. is dat niet jou beeld van een homo, dat die met blote reet daar zou staan.

    Ik moet zeggen, ik was ook aanvankelijk geschokken toen ik het hoorde van de Turkse boot en de vlag en zo. maar ik ben naar de film geweest en ik moet zeggen ik heb niks ergs gezien. Liever nog deze mensen met symbolen van de Turkse vlag, dan van die gestoorde o zo stoere Turkse voetbal supporters of russische vrouwen in Bodrum Nachtclubs!

  19. tukaka says

    s deze wet, wordt het heel moeilijk om mensen van de Tu5kse boot aan te klagen. Er was geen Vlag, de kleur was anders, afmetingen waren anders, er was geen fysieke vlag. wie had het dan en wanneer. Was hij van de organisatie? is een toekijker aan de kade die met de vlag daar staat te wapperen ook strafbaar dan?

    bayrak kanunu

    Kanun Numarası : 2893
    Kabul Tarihi : 22/9/1983
    Yayımlandığı R. Gazete : Tarih : 24/9/1983 Sayı : 18171
    Yayımlandığı Düstur : Tertip: 5 Cilt: 22 Sayfa : 599
    *
    * *
    Bu Kanun ile ilgili tüzük için; Tüzükler Külliyatı; nın kanunlara
    göre düzenlenen nümerik fihristine bakınız.
    *
    * *

    Amaç
    Madde 1 – Bu Kanunun amacı Türk Bayrağının şekli, yapımı ve korunması ile
    ilgili esas ve usulleri belirlemektir.
    Bayrağın Şekli ve Yapımı

    Madde 2 – Türk Bayrağı, bu Kanuna ekli cetvelde gösterilen şekil ve oranlar-
    da olmak kaydıyla beyaz ay – yıldızlı albayraktır.
    Bayrak ile özel bayrakların (sembolik bayrak, özel işaret, flama, flandra ve
    fors) standartları, hangi kumaş ve maddelerden yapılacağı tüzükte gösterilir.
    Bayrağın Çekilmesi ve İndirilmesi

    Madde 3 – Bayrak, kamu kurum ve kuruluşlarıyla yurt dışı temsilciliklerine
    ve kamu kuruluşlarıyla gerçek ve tüzelkişilerin deniz vasıtalarına çekilir. Yurt
    içinde ve yurt dışında yetkililerin araçlarına takılır.
    Bayrak çekilirken ve indirilirken tören yapılır. Bayrak törenlerinin gereken
    biçimde yapılmasından o mahaldeki yetkili amirler sorumludur.
    (Değişik:14/7/1999-4409/1 md.) Kamu kurum ve kuruluşlarında Türk Bayrağı
    sürekli çekili kalır.
    (Değişik: 14/7/1999-4409/1 md.) Bayrağın; nerelerde daimi olarak çekilmeye-
    ceği, hangi kapalı yerlere konulacağı, nerelere fon olarak takılacağı veya ası-
    lacağı, kamu kurum ve kuruluşlarından başka yerlerde ne zaman ve nasıl çekile-
    ceği, Türk Silahlı Kuvvetleri yüzer birliklerinde ve Türk Bandıralı ticaret
    gemilerinde Bayrak çekme ve indirme zamanları ile Bayrak çekilirken ve indi-
    rilirken yapılacak törene ilişkin hususlar, tüzükte gösterilir.
    Bayrağın Yarıya Çekilmesi

    Madde 4 – Türk Bayrağı, yas alameti olarak 10 KASIM`da yarıya çekilir. Yas
    alameti olmak üzere Bayrağın yarıya çekileceği diğer haller ve zamanı Başbakan-
    lıkça ilan edilir.
    Bayrağın Selamlanması

    Madde 5 – Çekilmesi ve indirilmesi esnasında veya tören geçişlerinde Bayrak,
    cephe alınarak selamlanır.
    Bayrağın örtülebileceği Yerler

    Madde 6 – Türk Bayrağı, Cumhurbaşkanlığı yapmış kişilerin, şehitlerin ve tü-
    zükte belirlenecek asker ve sivil kişilerin cenaze törenlerinde bunların tabut-
    larına, açılış törenlerinde ATATÜRK heykellerine veya resmi yemin törenlerinde
    masalara örtülebilir.
    Ayrıca milli orf ve adetler göz önünde tutularak Bayrağın diğer kullanılma
    şekil ve yeri tüzükte gösterilir.
    Yasaklar

    Madde 7 – Türk Bayrağı, yırtık, sökük, yamalı, delik, kirli, soluk, buruşuk
    veya layık olduğu manevi değeri zedeleyecek herhangi bir şekilde kullanılamaz.
    Resmi yemin törenleri dışında her ne maksatla olursa olsun, masalara kürsülere,
    örtü olarak serilemez. Oturulan veya ayakla basılan yerlere konulamaz. Bu yerle-
    re ve benzeri eşyaya Bayrağın şekli yapılamaz. Elbise veya uniforma şeklinde gi-
    yilemez.
    Hiçbir siyasi parti, teşekkül, dernek, vakıf ve tüzükte belirlenecek kamu
    kurum ve kuruluşları dışında kalan kurum ve kuruluşun amblem, flama, sembol ve
    benzerlerinin ön veya arka yüzünde esas veya fon teşkil edecek şekilde kullanı-
    lamaz.
    Türk Bayrağına sözle, yazı veya hareketle veya herhangi bir şekilde hakaret
    edilemez, saygısızlıkta bulunulamaz. Bayrak yırtılamaz, yakılamaz, yere atıla-
    maz, gerekli özen gösterilmeden kullanılamaz.
    Bu Kanuna ve tüzüğe aykırı fiiller yetkililerce derhal önlenir ve gerekli
    soruşturma yapılır.
    Cezalar

    Madde 8 – Bu Kanuna ve çıkarılacak tüzüğe aykırı olarak Bayrak yapmak, sat-
    mak ve kullanmak yasaktır. Bu yasağa aykırı olarak yapılan Bayraklar o mahallin
    yetkili amirlerince toplatılır.
    Bu Kanun hükümlerine aykırı davranışta bulunanlar suçları daha ağır bir ce-
    zayı gerektirmediği takdirde Türk Ceza Kanununun 526 ncı maddesi uyarınca ceza-
    landırılır.
    Tüzük

    Madde 9 – Bu Kanunun ilgili maddelerinde tüzükte düzenleneceği belirtilen
    hususlar ile kanunun uygulanmasına ilişkin diğer esaslar, bu Kanunun yayımı ta-
    rihinden itibaren altı ay içinde çıkarılacak tüzükte gösterilir
    Yürürlükten kaldırılan kanun:

    Madde 10 – 29 Mayıs 1936 Tarih ve 2994 Sayılı Türk Bayrağı Kanunu yürürlük-
    ten kaldırılmıştır.
    Yürürlük

    Madde 11 – Bu Kanun yayımı tarihinden altı ay sonra yürürlüğe girer.
    Yürütme

    Madde 12 – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
    5994-1

    ————————————————————-
    Not: Bayrak genişliği ne olursa olsun
    (G) emsali değişmez
    5994-2
    2893 SAYILI KANUNA EK VE DEĞİŞİKLİK GETİREN MEVZUATIN YÜRÜRLÜĞE
    GİRİŞ TARİHİNİ GÖSTERİR LİSTE
    Kanun No Farklı tarihte yürürlüğe giren maddeler Yürürlüğe giriş tarihi
    ———- —————————————- ———————–
    4409 —- 18.7.1999

    1- poster bayrak olarak: Dev Atatürk posteri ,büyük boyutlu ,bayrak imalatı, flama imalatı, okul bayrakları imalatı ,Eve bayrak ,iş yerine bayrak ,bayrak satış ,online bayrak, flama satışı ,büyük boyutlu poster imalatı, küçük boyutlu toptan bayrak imalatı ,bayrak, flama, kırlangıç bayrak,masa makam bayrakları ,imalatı 23 nisan Ulusal Egemenlik Ve Çocuk Bayramı 19 mayıs Gençlik Ve Spor Bayramı resmi bayramlar için indirimli bayrak satışları İstanbul da bayrak şirketi, Türkiye bayrak alınabilecek firmalar

    2- Şirket firma logolu bayraklar: Online bayrak, Firma bayrağı, firma bayrakları imalatı, firma bayrak ve flamaları imalatı nerede yapılabilir bayrak şirketleri ,flama şirketleri, küçük boyutlu gösteri için bayrak ve flamalar dev boyutlu poster yapımı, imalatı, satışı, firma logoları tasarımı, bayrak ve flama haline getirilmesi

    3. Devlet Seçim Bayrakları Devlet büyükleri için ürünlerimiz aşağıdaki gibidir:

    Cumhurbaşkanı posterleri, Başbakan Posteri, büyük boyutlu ,küçük boyutlu başbakan posteri imalatı Dijital baskı ile poster imalatı TBMM başkanı posteri, Atatürk posteri, Kazım Karabekir Posteri, İsmet İnönü Posteri, Osmanlı Padişahlarının büyük posterleri, Tuğra posteri, büyük pankart, pankartlar, büyük afiş, küçük afiş, toptan, parakende bayrak imalatı ucuz ekonomik imalat

    4.Siyasi Partiler Yerel Seçimler Parti Bayrakları İçin Çalışmalarımız aşağıdaki gibidir.

    Siyasi Parti liderleri posterleri ,imalatı,parti bayrakları imalatı, toptan parti bayrakları, belediye seçimleri için afiş, pankart, poster, bayrak imalatı,seçim için bayrak, üçgen bayrak,üçgen flama kumaş, bayrak, naylon bayrak ve flama imalatı, belediye yerel seçimler için çeşitli aksesuar imalatı fiyat öğren fiyatları (rastgele sıralama :mhp, bbp, anap, dp, akp, chp, gp ve bg ) parti bayrakları, imalatı, logolu siyasi parti bayrak imalatı, süsleme için kullanılacak ucuz bayrak flama afiş

    5.Spor Kulüpleri Kulüpler Dernekler :

    Turkcell super lig kulup bayrakları, bayrağı, büyük bayrak, flama, afiş, pankart imalatı, Dernek bayrak, logo flamaları (rastgele sıralama) Galatasaray bayrakları, Fenerbahçe bayrağı, Beşiktaş bayrağı, Trabzon bayrakları, büyük takım bayrakları, kulüp bayrağı imalatı, kulup başkanları posteri satın al, bayrak yaptır, bayrak imalatı yaptır, logolu gönder bayrağı imalatı, Futbol kulüplerinin bayrakları, Sivasspor, Kayserispor, Bursaspor İstanbul belediyespor, bütün takım ve kulüplerin ekonomik fiyatlara bayrak ve flama imalatları yapılmaktadır.

  20. Pink Istanbul says

    Artikel van Bas Heijne (NRC) over Turks Nederlandse Homo’s, het kindje van wie we de naam niet meer noemen, de (on)bespreekbaarheid van Homoseksualiteit in Turkse kring, acceptatie met mitsen en maren, en het import export Nationalisme van Turkije als rode draad door dit alles…

    Het tegengeluid wordt feller!!! wat ons betreft ook!

  21. Orion Motors says

    Heer Cohen,
    Of je als groep geaccepteerd wordt in een samenleving wordt per definitie bepaald door die samenleving, en niet door de groep. Heel fijn voor jou dat je denkt dat jouw groep geaccepteerd is in de Turkse samenleving, maar uit alles blijkt dat dat zeker niet het geval is.
    Wat jij wel of niet met de Koran doet moet je vooral zelf weten, dat is iets tussen jou en Allah, alhoewel ik er wel zo mijn bedenkingen over heb, maar het is niet aan mij om daar openlijk over te oordelen.
    Het is WEL aan mij om te oordelen wat jij doet met de Turkse vlag. Dat die homo-vriendjes van jou met de Turkse nationale symbolen op die boot homo-kunstjes hebben uitgehaald druist in tegen de Turkse Vlaggenwet en is strafbaar. Je kunt wel heel stoer verkondigen dat jij met de vlag gaat doen wat jij wil, maar dan verkondig ik hier heel stoer dat op het moment dat ik het waarneem aangifte tegen je doe bij het Turkse Openbaar Ministerie met je naam en toenaam erbij, en dan zullen we wel eens zien hoeveel praatjes je nog hebt als je in Kapikule of Ataturk Airport wordt opgepakt.

    Ik adviseer je vriendelijk doch dringend iets tactischere teksten te schrijven in het belang van de homo's, want dit soort domme quasi-stoere taal werkt gegarandeerd averechts.

  22. Orion Motors says

    Heer Cohen,
    Of je als groep geaccepteerd wordt in een samenleving wordt per definitie bepaald door die samenleving, en niet door de groep. Heel fijn voor jou dat je denkt dat jouw groep geaccepteerd is in de Turkse samenleving, maar uit alles blijkt dat dat zeker niet het geval is.
    Wat jij wel of niet met de Koran doet moet je vooral zelf weten, dat is iets tussen jou en Allah, alhoewel ik er wel zo mijn bedenkingen over heb, maar het is niet aan mij om daar openlijk over te oordelen.
    Het is WEL aan mij om te oordelen wat jij doet met de Turkse vlag. Dat die homo-vriendjes van jou met de Turkse nationale symbolen op die boot homo-kunstjes hebben uitgehaald druist in tegen de Turkse Vlaggenwet en is strafbaar. Je kunt wel heel stoer verkondigen dat jij met de vlag gaat doen wat jij wil, maar dan verkondig ik hier heel stoer dat op het moment dat ik het nogmaals waarneem aangifte tegen je doe bij het Turkse Openbaar Ministerie met je naam en toenaam erbij, en dan zullen we wel eens zien hoeveel praatjes je nog hebt als je in Kapikule of Ataturk Airport wordt opgepakt. Zeg dan niet dat je niet bent gewaarschuwd.

    Ik adviseer je vriendelijk doch dringend iets tactischere teksten te schrijven in het belang van de homo's, want dit soort domme quasi-stoere taal werkt gegarandeerd averechts.

  23. ego575 says

    San,
    Niet in domme Telegraaf-termen vervallen graag, met je ‘ga dan maar naar Turkije’.
    Ik ben niet degene die besloot om de Turkse vlag te misbruiken op de homoboot. Dat waren zij zelf. De Turkse vlag mag nooit op oneigenlijke wijze gebruikt worden, niet IN Turkije en ook niet op enig andere plek in de wereld, dus ook niet in Nederland.
    Ik probeer niemands rechten af te pakken, maar Turkse burgers, ALLE burgers, dus ook homo’s hebben zich aan de Turkse wet te houden als zij de Turkse vlag op enige manier aangrijpen.
    Jij als Nederlander zal dat niet begrijpen, want Nederlanders hebben een gebrek aan respect voor hun nationale symbolen, en zijn nog niet in staat om meer dan 1 zin van het Wilhelmus mee te zingen, wat ik een grote schande vind. Het zegt veel over de eigenwaarde van een volk.
    Maar als je het dan toch niet erg vind, dan geven we die gasten volgend jaar een Nederlandse vlag om lekker mee te hossen (en zelfs dat zou ik nog ongepast vinden, al is het mijn zaak niet).

    Tutaka,
    Bedankt voor het posten van de Vlaggenwet, dan kunnen al die homo’s die nog even goed doorlezen, met name artikel 7 en 8. Je argument dat er geen vlag was, en dat de kleur anders zou zijn gaat echt niet op. Iedereen kon binnen 1 seconde zien dat de ‘suggestie’ van de Turkse vlag wel degelijk gewekt moest worden. De vorm en de afmetingen van de halve maan en van de ster alsook de kleur van de T-shirts waren wel degelijk identiek aan die van de Turkse vlag.
    Het is zelfs zo, dat de homo’s zelf heel bewust wisten dat ze in overtreding waren en juist om zich er later onderuit te kunnen kletsen hebben ze expres de maan en de ster uit elkaar getrokken en op 2 aparte T-shirts gezet. Maar naast elkaar vormen zij wel degelijk de Turkse vlag.
    Het onderliggende doel was echter het uitbeelden van de Turkse vlag, en dat is verboden volgens de vlaggenwet. En als ze willen weten wat de strafmaat is kunnen ze even Artikel 526 van het Turkse Wetboek van Strafrecht doorlezen.
    Nog even over die ‘blote reet’… Je begrijpt maar al te goed dat ik daarmee doel op een aantal half ontblote kerels die op die boot (voor lul) stonden. En je begrijpt maar al te goed dat ik dat als figuurlijke metafoor bedoel voor het oneerbiedige gebruik van de vlag.

  24. Tammara says

    Ik kwam via Google op je web site en ik vindt je artikelen erg
    interessant. Erg goede blog structuur! Hoe
    lang blog je al?

  25. hatice says

    Het bestaan en de bijdrages van Fatih yasar bewijst maar weer waarom De Turkse Boot en homoactivisme zichtbaar en veel meer nodig is. engerd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *