Marmaray, Europa-Azië-tunnel in Turkije

maramaray
Een belangrijke tunnel, weliswaar maar 1,5 kilometer lang maar de kosten voor deze bijzondere tunnel zijn nu zo ongeveer 3 miljard euro. Op de dag dat Turkije het 90 jarig bestaan van de Republiek Turkije vierde opende de Turkse premier ook een van de grootste Turkse projecten van dit moment. De Marmaray.

Marmaray is een 1,5 kilometer lange tunnel onder de zee die de continenten Europa en Azië met elkaar verbindt. De bouw van de tunnel in Istanbul is in 2004 begonnen, maar moest worden uitgesteld wegens archeologische vondsten. De Turkse regering hoopt dat het bouwwerk een belangrijke handelsroute wordt.Turkije heeft voor dit project nauw samengewerkt met Japan. Een van de belangrijkste eisen voor de tunnel was dat hij aardbevingsbestendig zou zijn. Japan heeft ruim 700 miljoen euro besteed aan het project om de tunnel onder de Bosporusrivier aardbevingsbestendig te maken. Bij de opening was de Japanse premier Shinzo aanwezig.

De opening zorgde voor enige kritiek omdat de Turkse premier de opening samen met een imam deed. de De Turkse premier beantwoordde het commentaar met het argument dat de opening van het eerste parlement door Mustafa Kemal Ataturk ook in het bijzijn van een imam was.

meclis acilisi ataturk

 De Marmaray trekt veel bekijks. Passagiers gaan enkel en alleen heen en weer ‘om het maar eens mee te maken’. Dit zorgde met name de eerste dag voor overdrukke metro’s. Een journalist testte hoe diervriendelijk en fietsvriendelijk de Marmaray was. En het verbaasde hem hoe makkelijk alles ging.  Ook voor rolstoelen is de Marmaray goed toegankelijk.

Marmaray

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *