Orgaandonatie binnen de Islam

Is orgaandonatie wel of niet toegestaan volgens de Islam? Dat is een vraag wat de laatste tijd erg actueel is in de media, maar ook in onze onderlinge gesprekken.

Zelf ben ik geen donor, omdat ik twijfel over de plaats van orgaandonatie binnen de Islam. Is het wel of juist niet geoorloofd? Aan de ene kant is het natuurlijk een fijn gevoel om andere mensen te kunnen helpen, maar aan de andere kant; mag je wel iets weggeven dat eigenlijk niet van jou is?

De lezing van Dr. Mohammed Ghaly, docent Islamitische studies te Universiteit van Leiden kwam precies op het juiste moment. Hij zou een lezing houden over orgaandonatie binnen de Islam.

De avond verliep erg structureel en verhelderend. Hij heeft het onderwerp heel duidelijk overgebracht door puntsgewijs te vertellen wat de tegenargumenten waren en wat de argumenten voor waren en zijn.

De tegenargumenten van de hooggeleerden rond de jaren 60-80 waren o.a.: Ons lichaam is niet ons eigen bezit, dus kunnen we ook niet iets weggeven dat niet van ons is. Ook geloven ze dat als je organen van niet-moslims ontvangt, je ook de zondes van die mensen ontvangt en dat de organen in het hiernamaals ‘’slecht’’ over je gaan praten.

De argumenten voor die bestaan voor dit onderwerp in de jaren 80-heden waren o.a.:

  • Allah is de eigenaar van ons lichaam, maar hij heeft het aan ons toevertrouwd. Wij zijn dus de beheerder van ons lichaam.
  • Er is een vers in de koran die ongeveer zegt: ‘’Het verstrekken van een nieuw leven aan een mens, is net zoals het verstrekken van een nieuw leven aan alle mensen’’.
  • Organen zijn niet te identificeren met een religie. Dus je kunt niet zeggen dat wanneer je hart geen moslim is jij dat ook niet bent, je ziel gelooft in Allah en niet je organen). Dat betekent dat je dus ook organen kunt ontvangen en geven aan niet-moslims. Ook is het volgens Dr. Ghaly mogelijk om organen van dieren te ontvangen.
  • Wel willen ontvangen, maar zelf niet geven is natuurlijk egoïstisch. En de Islam is geen egoistische godsdienst.
  • Je moet ook altijd het goede toestand kiezen voor een slechte toestand. Als bijvoorbeeld een man dood is en de andere staat op het punt te sterven, is het beste dan om die man te laten sterven of om hem te redden door een orgaantransplantatie? In dit geval is een gedoneerd orgaan de beste optie voor de man die op het punt staat te sterven, toch?
  • Nood overtreedt wet! In noodzakelijke toestanden gelden de algemene regels van de Islam niet, maar natuurlijk ligt dat weer in elke situatie anders.

Conclusie is dus; Orgaan donatie is volgens de hooggeleerden over de hele wereld toegestaan! Maar er moet wel rekening gehouden worden met een paar voorwaarden. Een van die voorwaarden is bijvoorbeeld; de donatie mag niet commercieel en financieel als doel gebruikt worden. Je mag dus niet tegen betaling je orgaan doneren.

Zelf ben ik met een opgelucht hart de zaal uitgelopen gisterenavond.

De Islam zegt dus: ‘Orgaandonatie MAG’!

Geschreven door: Şeyma Eren

© Copyright TurkseNederlander.nl. Alle rechten voorbehouden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *