Reclame voor allochtonen, etnomarketing

Volgens de heer Wilders is er een tsunami van moslims op komst en zal het percentage allochtonen toenemen. De vraag die voor veel marketeers in beeld komt is ‘hoe kunnen wij deze etnische doelgroep bereiken? ‘

Communicatiebureaus hoeven niet altijd nieuwe technologie zoals sociale media uit te kiezen als middel.
Veel marketeers kiezen voor etnomarketing.
Etnomarketing is een vorm van doelgroepenmarketing waarbij marketeers zich richten tot klanten van bijvoorbeeld Turkse, Marokkaanse of Congolese afkomst. Dus enkel tot een etnische groep.

Verwar etnomarketing overigens niet met diversiteitsmarketing, waarbij etnisch-culturele groepen worden gerespecteerd doordat er bijvoorbeeld een allochtoon meespeelt in het reclamefilmpje. Etnomarketing gaat een stap verder door zich expliciet tot een doelgroep te richten omdat die anders niet wordt bereikt.

Cijfers maken duidelijk dat de groep allochtonen zo groot is geworden dat merken inkomsten derven als ze deze klanten niet bereiken. En juist daarom besteden bedrijven nú meer aandacht aan de vraag hoe ze deze groepen kunnen bereiken.

Etnomarketing, heb jij al enkele voorbeelden gezien?

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *