Turkse les helpt bij integreren

Zelf kom ik van de generatie waarbij de Turkse lessen nog bestonden. Na schooltijd ging ik eenmaal per week anderhalf uur Turks ‘leren’. Niet zozeer leren spreken maar leren lezen, grammatica,en ook wat lessen over de geschiedenis van Turkije. Het was een groepje van 5 tot 7 leerlingen, en ik kan je vertellen dat het echt oersaai was! Ik had ook nog eens een norse docent die niet echt in was voor een grapje, of bepaald gevoel had voor humor.

Maar nu, later in mijn leven ben ik heel blij dat ik die lessen heb gehad! Want ik kan tenminste een fatsoenlijk stukje Turks lezen en ook nog eens begrijpen. In tegenstelling tot mijn jongere broertjes die helemaal geen Turkse les hebben gehad. Niet omdat mijn moeder niet meer achter dit idee stond, maar omdat de Turkse lessen zijn afgeschaft. Waarom ze zijn afgeschaft? Nou vooral doordat de interesse van de Turkse families niet echt denderent hoog was. Jammer vind ik dat! Want wij hebben zeker die lessen nodig! Dat blijkt nu dus ook uit onderzoek van Nadia Eversteijn van de Universiteit van Tilburg. Als Turkse jongeren hun moedertaal beter gaan ontwikkelen, komt dat ook het Nederlands ten goede, aldus Nadia Eversteijn. En uiteindelijk verbetert dit ook de integratie volgens haar onderzoek.

Het onderzoek is gedaan met vijftig Turkse jongeren. Hier uit bleek dat degenen die sterk in het Turks zijn ook sterk in het Nederlans zijn. En degenen die interesse hebben in hen eigen cultuur ook meer belangstelling tonen voor de Nederlandse cultuur. Volgens Eversteijn is de reden hiervoor niet alleen de opleiding die gemiddeld hoger ligt.

En, wat denk jij? De Turkse lessen weer terug?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *